Eet je mooi!

 

Vandaag wil ik het hebben over voeding voor je huid: wat we eten (en drinken) heeft een grote impact op de gezondheid van je huid.  Er zijn uiteraard ook nog andere factoren die daarin meespelen, maar daarover schrijf ik later nog.

Een mooie, gave huid is meestal een teken dat je lichaam vanbinnen ook gezond is.  Huidklachten of oneffenheden zijn vaak een signaal dat er bijvoorbeeld veel afvalstoffen in je lichaam circuleren of dat er een tekort is aan essentiële voedingsstoffen waardoor je huid sneller verouderd en minder goed hersteld.

Het is belangrijk om elke dag de essentiële voedingsstoffen (vitaminen, mineralen, antioxidanten, essentiële vetten,…) aan je lichaam te leveren, zodat alle functies optimaal kunnen verlopen en zodat ook je huid van binnenuit goed gevoed kan worden.  Daarnaast kan je ook best wel een aantal voedingsmiddelen beperken of vermijden omdat die niet bevorderlijk zijn voor je huid (en je lichaam!).
Ik heb hier een greep uit de belangrijkste voedingsmiddelen die goed zijn voor je huid opgesomd. 

Er zijn er uiteraard nog véél meer.  Het is van groot belang dat je veel varieert in je voeding zodat je al de essentiële voedingsstoffen goed kan opnemen.
Ook hecht ik veel waarde aan verse en natuurlijke voeding, liefst zoveel mogelijk onbewerkt en biologisch!  Geen pakjes en zakjes, maar echt levend voedsel dat al de nuttige voedingsstoffen bevat in hun natuurlijke vorm (en zonder chemische toevoegingen!).

Trek je keukenkast en koelkast alvast open en geniet van deze superfoods voor je huid:

  • Avocado
  • Noten: amandelen, walnoten,…
  • Wilde zalm
  • Rode biet(sap)
  • Brandnetel(thee)
  • Gestoomde broccoli
  • Extra vierge kokosolie en olijfolie (om te bakken)
  • Rauwe cacao (dit kan je toevoegen aan je smoothie, havermoutpap of aan warme amandelmelk)
  • Allerlei pitten en zaden (pompoenpitten, zonnebloempitten, hennepzaad, chiazaad,…)
  • Biologisch ei
  • Volle granen (zeer goed voor je huid is gierst vanwege het hoog siliciumgehalte)
  • Zoete aardappel en andere oranje/gele groenten
  • Bosbessen, citrusvruchten
  • Donkergroene bladgroenten, tomaten en komkommer

Door deze superfoods regelmatig aan jouw eetpatroon toe te voegen, heb je al een goede basis voor een mooie, gezonde huid.

Beperk of vermijd zoveel mogelijk alle geraffineerde suikers (in frisdranken, snoep, desserts, koek, gebak,…), alle geraffineerde graanproducten (wit brood, witte pasta,…), alle “slechte” vetten (gefrituurde snacks, margarine,…), verwerkte vleeswaren, kunstmatige zoetstoffen, lightproducten, niet-gefermenteerde melkproducten, koffie en alcohol.

Af en toe eens zondigen moet wel kunnen, dat hoort bij het (sociale) leven!  Als je 80% vers en natuurlijk voedsel neemt en 20% van de rest, dan ben je al een goed eind op weg.

Geniet van je maaltijd, en tot binnenkort!
Babette

 

Plaats reactie